تبلیغات
خاکریز سایبری بوتراب - فلسفه محرم
 
خاکریز سایبری بوتراب
پنجشنبه 9 آبان 1392
                                                                

لسفه عزادارى اثرات روانى - اجتماعى مراسم مذهبى

مانند دعاى كمیل، توسل و عزادارى و فلسفه برگزارى آنها چیست؟

مراسم و جلسات دینى هر یك فلسفه، آثار و نتایج ویژه‏اى دارند كه هر یك جداگانه قابل بررسى هستند:

 ..............

فلسفه ماه محرم و شهادت امام حسین (ع )

 

«شهادت و جهاد امام حسین (علیه السلام)»

شهید ،برترین مجاهد است و شهادت ،عالی ترین مراحل جهاد
جهاد ، از خود گذشتن و از خویش بریدن و به حق پیوستن است .
جهاد ، خواست خدا را بر خواهش دل مقدم داشتن و آن را نادیده گرفتن است .
جهاد ، از جان گذشتن ، از نام گذشتن ، از دوست گذشتن ، از مال گذشتن ، از مقام گذشتن ، از آسایش چشم پوشیدن ، از زن و فرزند بریدن است برای خدا .

جهاد ، خشم و غضب را فرو بردن ، از کینه توزی دست برداشتن است ، برای خدا .

کاری است نه آسان ، دشوار و بسی تلخ .
جهاد ، بر خلاف خواسته دل حرکت کردن و فقط براساس رضایت الهی است .
جهاد ، اصلاح را از خود آغاز می کند و دیگران اصلاح را از دیگری .
مجاهد خود را برای هدف می خواهد ، نه هدف را برای خود . راهی را که به سوی هدف می رود بر می گزیند و از راهی که به سوی خواسته دل می رود می گریزد .
مجاهد  مهربان است ، خوش خو و خوش اخلاق است ، صبور است ، گذشت دارد ، خیر خواه بشر است ، 
امام حسین مجاهد بود ، پدرش مجاهد بود ، برادرش مجاهد بود ، جدش مجاهد بود ،پس باید دوستان و رهروانش هم مجاهد باشند .

 

« راز شهادت امام حسین (علیه السلام)»

ا : بیدار کردن انسانهای غافل .
2 : چراغ راهنمای بشر .
3 : اراده را در افراد ایجاد کردن و دفاع از اسلام .
4 : از بین بردن ظلم و فساد .
5 : اسلا م را زنده کردن .
7 : آبیاری درخت فضیلت و نیکو کاری .
8 : آب حیات بشریت .

«شعار امام حسین (علیه السلام)»

1 : یگانگی و یکرنگی میان مسلمین .
2 : اهمیت به نماز و نماز اول وقت را به پا داشتن .
3 : بر پایی دین انسانها در قلب و رفتار و کردار .
4 : اخلاص در عمل ( همه کارها برای رضایت خداوند )
5 : احیای امر به معروف و نهی از منکر در بین جامعه .
6 : طرفدار حق باشید همیشه سر فرازید .

«ویژگی یاران امام حسین (علیه  السلام)»

1 : در کارهای خوب معروف و شناخته شده بودند .
2 : در ظاهر و باطن افرادی مودب و تمیز بودند .
3: همیشه قرآن را تلاوت می کردند .
4 : اهل مطالعه و علم عالمین را دوست داشتند و احترام می گذاشتند .
5 : همه کارهایشان را برای خشنودی خدا انجام می دادند .
6 : به قول و عهد خود عمل می کردند .
7 : در همه کارها اول حرف امام خود را گوش می کردند .
8 : شجاعت در برابر کارهای زشت و ناپسند .

شهادت امام حسین ( علیه السلام ) را به امام زمان (عج ) و دوستداران آن حضرت تسلیت می گوییم .

 فلسفه عزادارى اثرات روانى - اجتماعى مراسم مذهبى

مانند دعاى كمیل، توسل و عزادارى و فلسفه برگزارى آنها چیست؟

مراسم و جلسات دینى هر یك فلسفه، آثار و نتایج ویژه‏اى دارند كه هر یك جداگانه قابل بررسى هستند:

 

الف) دعاها:

دعا خود از عبادات بسیار با اهمیت است - در روایت آمده: «الدعاء مخ العبادة‏» (1) و داراى آثار ارزشمندى است از جمله:

1 - وسیله برقرارى رابطه معنوى با خدا و انس و الفت دل باحق تعالى.

2 - توسعه بینش و معرفت نسبت به عظمت مقام ربوبى.

3 - آرامش و سكون نفس و دل.

4 - پشیمانى از نافرمانى‏ها و آلودگى‏ها كه حقیقت توبه است.

5 - تلقین اعتقادات حق به دل و نفس مانند نبوت، امامت و رهبرى معصومین .

6 - تشخیص و تمیز دادن رذایل از فضایل.

7 - زنده سازى و احیاى دل و تقویت‏خوف و رجا كه مهمترین محرك به سوى خوبیها و بازدارنده از كژى‏هاست.

8 - ایجاد آرمان‏هاى بلند چون شهادت طلبى و عشق به جهاد در راه خدا.

9 - سازنده روح مهر و عطوفت نسبت به همنوعان.

10 - ایجاد كننده روح تعهد اجتماعى و...

 

ب) مراسم عزادارى: (2)

بویژه براى حضرت سید الشهدا علیه السلام كه از افضل قربات است و در طول تاریخ داراى اثر مفید و ارزشمندى بوده از جمله:

1 - احیا و زنده داشتن نهضت عاشورا موجب زنده نگه‏داشتن و ترویج دائمى مكتب قیام و انقلاب در برابر طاغوتهاست و تربیت كننده و پرورش دهنده روح حماسه و ایثار است.

2 - عزادارى نوعى پیوند محكم عاطفى با مظلوم انقلابگر و اعتراض به ستمگر است و به تعبیر استاد مطهرى: «گریه بر شهید شركت در حماسه اوست‏».

3 - عزادارى براى اهل بیت موجب احیاى یاد، نام و فرهنگ و مكتب وهدف آنان است. به عبارت دیگر در شكل یك پیوند روحى، راه آنان به جامعه الهام گشته و پیوستگى پایدارى بین پیروان مكتب و رهبران آن برقرار مى‏سازد و دیگر گذشت قرون و اعصار نمى‏تواند بین آنها جدایى افكند.

همین مساله موجب نفوذ ناپذیرى امت از تاثیرات و انحرافات دشمنان مى‏گردد و مكتب را همچنان سالم نگه مى‏دارد و تحریفات و اعوجاجات را به حداقل مى‏رساند. از همین رو است كه استعمارگران براى نابودى ملل اسلامى مى‏كوشند تا رابطه آنان را با تاریخ پر افتخار صدر اسلام قطع نمایند تا با ایجاد این خلاء زمینه القاى فرهنگ خود را فراهم آورند. اینها از آثار اجتماعى عزادارى است و آثار روانى و تربیتى دیگرى نیز دارد.

 

فلسفه عزادارى بر امامان چیست؟

عاشق اگر عاشق باشد، خود مى‏گرید پس چرا با برانگیختن احساساتش اشكش را در بیاوریم و آیا این اشك‏ها نقش تربیتى دارد؟

مساله گریه و عزادارى بر حضرت سید الشهدا علیه السلام از افضل قربات است و فلسفه‏هاى سازنده و تربیتى متعددى دارد از جمله:

1 - زنده داشتن یاد و تاریخ پرشكوه نهضت‏حسینى.

2 - الهام روح انقلاب، آزادگى، شهادت‏طلبى، ایثار و حقیقت‏جویى.

3 - پیوند عمیق عاطفى بین امت و الگوهاى راستین.

4 - اقامه مجالس دینى در سطح وسیع و آشنا شدن توده‏ها با معارف دینى.

5 - پالایش روح و تزكیه نفس.

6 - اعلام وفادارى نسبت به مظلوم و مخالفت با ظالم و ... اما اینكه اشك و گریه خود به خود به وجود مى‏آید یا باید با تلقین و برانگیختن احساسات ایجاد شود، مقوله دیگرى است.

مسلما هر مسلمان پاك طینتى با یادآوردن مصائب ابا عبدالله 7 7 2 و عظمتى كه آن حضرت به وجود آورد، اشك سوز و گاه اشك شوق مى‏ریزد، ولى مجالس روضه خوانى نقش تذكار و یادآورى دارند نه تلقین و این با خواندن روضه‏هاى صحیح و واقعى به دست مى‏آید، نه پیرایه‏ها و خرافات. در ضمن خلاقیت هنرى مانند بیان كردن حقایق با اشعار زیبا یا صداى خوب نیز مساله مهمى است و نقش بسیار ارزنده‏اى در جذب توده‏ها و سیراب كردن عواطف دارد.

اصولا یكى از روش‏هاى بلند دین بویژه اسلام آن است كه همه چیزش با هنر آمیخته شده و همراه با زیباترین آفرینش‏هاى هنرى توانسته است‏حقایق بلند را شیره جان مردم سازد و در اعماق وجود آنان جایگزین كند.

 

فلسفه قیام امام حسین علیه السلام

چرا مردم با اظهار این همه ارادت و دوستى نسبت به خاندان اهل‏بیت : از فلسفه قیام امام حسین علیه السلام اطلاع كافى ندارند؟

همان طور كه گفته شد، هدف از عزادارى‏ها و مراسم محرم، احیاى فلسفه عاشورا و استمرار بخشیدن به قیام خونین امام حسین علیه السلام است و باید این مساله، محور سخنان گویندگان مذهبى باشد. البته گویندگان مذهبى همه یكسان و هم سطح نیستند؛ ولى همواره بسیارى از علما و دانشمندان دینى در پى احیاى ابعاد مختلف اسلام از جمله قیام امام حسین علیه السلام و زدودن غبار خرافات از چهره دین و رویدادهاى تاریخى اسلام بوده و هستند، لكن در برخى از مجامع نیز ممكن است به عللى آنان دور از دسترس مردم بوده، از این رو زمینه براى میداندارى عناصر دیگر فراهم گردد.

 

فلسفه گریه

گریه چیست و چرا انسان گریه مى‏كند؟

گریه تجسم عینى تاثرات درونى و عاطفى است و داراى اقسام گوناگونى مى‏باشد كه هر یك آثار و نتایج ویژه‏اى دارند. از نظر روان‏شناسى گریه داراى اهمیت بسیارى است و فشار ناشى از عقده‏هاى انباشته در درون انسان را مى‏كاهد و درمان بسیارى از آلام و رنج‏هاى درونى انسان مى‏باشد. در حقیقت اشك چشم سوپاپ اطمینانى براى روح و جسم آدمى است كه در شرایط بحرانى (اندوه و یا شادمانى فراوان) موجب تعادل او مى‏گردد. از نظر عرفا نیز، گریه زیباترین و پرشكوه‏ترین جلوه تذلل بنده و اظهار عجز و تسلیم و عبودیت در پیشگاه معبود قادر متعال است.

 

گریه حضرت آدم بر امام حسین علیه السلام

آیا گریه كردن حضرت آدم بر امام حسین علیه السلام بیانگر جبر در زندگى انسانى است؟

این گونه حوادث یا علم پیشین الهى به افعال بندگان و پیشگویى آنها مستلزم جبر نیست. زیرا علم خدا در این موارد به چیزى Determinism تعلق گرفته كه با اراده آزاد بندگان تحقق خواهد یافت. به عبارت دیگر تفكر جبرانگار ( 41

بین علم پیشین الهى و فعل بندگان رابطه علت و معلولى مى‏بیند. یعنى علم خدا را علت فرض مى‏كند. زیرا مى‏بیند اگر آنچه خدا مى‏داند انجام نشود نافى علم مطلق الهى مى‏شود. چنانكه شاعر گوید:

مى خوردن من حق ز ازل مى‏دانست گر مى نخورم علم خدا جهل بود

و این بیان همان رابطه ترتبى و على است. در حالى كه واقع قضیه خلاف این است. یعنى چون بندگان افعالى را با اراده خود انجام مى‏دهند خداوند مى‏داند و از جمله آنها عمل شمر، یزید و... با امام حسین علیه السلام است. بلى شمر، یزید و ... آزادانه مى‏توانستند امام حسین علیه السلام را به قتل نرسانند و اگر از اراده و اختیار خود چنین استفاده‏اى مى‏نمودند، خدا هم مى‏دانست كه نمى‏كنند و اجبار هم نمى‏كرد و گریه آدم هم در كار نمى‏بود. سر این قضیه از نظر فلسفى آن است كه خداوند فوق زمان و مكان است و براى او قبل و بعدى نیست، از این رو علم او به اعمال در همه زمان‏ها شبیه علم ما به یك حادثه در زمان حال است و همچنان كه چنین علمى موجب جبرى بودن اعمال مورد مشاهده ما نیست، حضور عمل نزد خداوند نیز چنین است.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
یکشنبه 26 شهریور 1396 09:55 ب.ظ
Hi colleagues, fastidious paragraph and nice urging commented at this place, I am
really enjoying by these.
یکشنبه 3 اردیبهشت 1396 07:52 ق.ظ
Hi there to all, the contents present at this site are actually
remarkable for people knowledge, well, keep up the good work fellows.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
ما در مطبوعات
 
 
بالای صفحه